Tweede auto verzekeren? Zo werkt de tweede autoregeling
Wie een tweede auto aanschaft, wil die natuurlijk goed verzekeren – maar dan wel zonder onnodig veel premie te betalen. Gelukkig bestaat er zoiets als de tweede autoregeling. Daarmee profiteer je van de schadevrije jaren die je al hebt opgebouwd met je eerste auto. Maar hoe werkt deze regeling precies en waar moet je op letten?
Wat is de tweede autoregeling?
De tweede autoregeling houdt in dat je bij veel verzekeraars de opgebouwde korting van je eerste autoverzekering ook mag toepassen op je tweede auto. Zonder deze regeling begin je namelijk standaard op nul schadevrije jaren voor je tweede voertuig, wat resulteert in een hogere premie. De regeling zorgt dus voor directe besparing, al werkt niet elke verzekeraar hetzelfde.
Drie soorten tweede autoregelingen
Er zijn grofweg drie varianten. Bij de volledige tweede autoregeling krijg je dezelfde korting als op je eerste auto, zonder dat je schadevrije jaren hoeft in te leveren. De gedeeltelijke regeling beperkt de korting, bijvoorbeeld tot het niveau van vijf schadevrije jaren. Tot slot is er een regeling op basis van dekking, waarbij je korting krijgt afhankelijk van de gekozen verzekering: meer korting bij allrisk dan bij WA.
Hoe zit het met schadevrije jaren?
Hoewel je op de tweede auto korting krijgt, worden schadevrije jaren niet ‘gedeeld’. Je begint dus met nul schadevrije jaren voor de tweede auto. Pas na schadevrij rijden bouw je ook daarvoor een eigen korting op. Hoe deze opbouw de tweede autoregeling beïnvloedt, verschilt per verzekeraar.
Niet voor iedereen beschikbaar
Niet iedereen komt zomaar in aanmerking voor de tweede autoregeling. Je moet beide auto’s bij dezelfde verzekeraar onderbrengen, en meestal moeten ze op dezelfde naam of op naam van een partner op hetzelfde adres geregistreerd staan. Ook moet je al schadevrije jaren hebben opgebouwd. De exacte voorwaarden verschillen per aanbieder, dus lees altijd de kleine lettertjes.