Overstappen of beeindigen

Overstappen of beëindigen

Wanneer je bij een provider een abonnement afsluit voor telefonie, internet of televisie, dan zit je vaak aan een contract vast. Maar wat nou als je iets wilt wijzigen, opzeggen of misschien zelfs wil overstappen naar een andere provider? Dan gelden er natuurlijk specifieke regels.

Huidig contract wijzigen

Ook als je tevreden bent over je huidige provider kun je je abonnement toch wijzigen. Je bespaart vaak behoorlijk door het abonnement aan te passen. Verlaag bijvoorbeeld je internetsnelheid of zet extra zenderpakketten stop als je er toch niet naar kijkt. Je kunt ook de vaste telefoon schrappen als je toch meestal mobiel belt. Bij een wijziging in je huidige contract dien je contact op te nemen met je provider. Dit kan telefonisch, maar bij veel providers is het mogelijk om via de website je abonnement direct aan te passen.

Ander aanbod

Wil je een beter aanbod van je provider? Kondig dan aan dat je wilt overstappen naar een andere provider. Zo geef je de provider nog een laatste kans om je als klant te behouden met een mooi aanbod. Het is niet altijd mogelijk om direct je abonnement op te zeggen en over te stappen naar een andere provider. Zit je nog binnen je eerste afgesproken contractperiode of heb je uitdrukkelijk ingestemd om een contract na de contractduur te vernieuwen of te verlengen? Dan ben je gebonden aan die afspraken met je provider. Het is daarom handig om je contractgegevens te controleren. Dit doe je via de website van je provider.

Nieuw contract

Heb je een nieuwe provider gevonden? Zeg dan nog niet je huidige abonnement op, want vaak doet de nieuwe provider dat voor je. In sommige gevallen moet je wel zelf opzeggen bij je huidige provider. Vraag je huidige provider dan om de opzegging per mail of per brief te bevestigen. Is er later discussie over de opzegging? Dan kun je in ieder geval bewijzen dat je het abonnement hebt opgezegd. 

Verhuizen

Wil je het huidige contract graag opzeggen, omdat je gaat verhuizen? Kijk dan vooral even in de algemene voorwaarden van je provider. Sommige providers hebben een verhuisregeling waardoor je het abonnement kosteloos kunt meeverhuizen. Andere providers hanteren een boete die je moet betalen voor de maanden dat het abonnement eigenlijk nog zou duren.

Ga terug naar de internet, tv en bellen homepage
Ga terug naar de Consumind homepage