Bang om over te stappen? Dat is niet nodig bij Consumind!
Dagelijks spreekt Consumind tientallen consumenten. We bieden ze hulp bij het overstappen naar een nieuw energiecontract. Een aantal vragen komen tijdens deze gesprekken regelmatig terug. We zetten ze samen met de antwoorden voor u op een rij!
1. Wordt mijn energiecontract automatisch verlengd als het afloopt?
In Nederland is het zo geregeld dat wanneer uw energiecontract afloopt, u automatisch de variabele energietarieven van uw huidige aanbieder gaat betalen. Vanaf het moment dat uw contract afloopt, bent u daarnaast vrij om over te stappen naar een andere leverancier. U hoeft hiervoor geen opzegvergoeding te betalen.
2. Ik wil graag overstappen van energieleverancier, maar wil graag van tevoren weten hoeveel ik kan besparen. Kan dat?
Natuurlijk wilt u van tevoren weten of een overstap u iets gaat opleveren. Als u Consumind belt via 030 7009 727, dan kunnen we voor u geheel kosteloos en vrijblijvend berekenen wat u per maand gaat betalen bij een eventuele overstap. U weet direct of én hoeveel u jaarlijks kunt besparen. Om deze berekening te kunnen maken, hebben wij de volgende gegevens nodig:
- Uw jaarverbruik van stroom in kWh
- Uw jaarverbruik van gas in m3
- De actuele tarieven van uw huidige leverancier
Deze gegevens staan vermeld op uw meest recente jaarnota. Gaat u ons bellen, zorg er dan voor dat u de gegevens bij de hand heeft. Dan maken we direct een berekening voor u!
3. Hoe lang duurt het als ik overstap naar een andere energieaanbieder?
Dit is afhankelijk van de duur van uw bestaande contract. Als uw contract binnen 75 dagen afloopt, gaat de nieuwe leverancier pas leveren vanaf het moment dat het contract is afgelopen. Zo worden eventuele opzegvergoedingen voorkomen. Loopt uw contract nog langer dan 75 dagen in de toekomst, dan duurt de overstap ongeveer een maand (vanaf het moment dat u de overeenkomst heeft ontvangen). U heeft namelijk na ontvangst van de nieuwe overeenkomst nog recht op 14 kalenderdagen bedenktijd. Pas na de bedenktijd zal de leverancier alles in werking zetten.
Tijdens een overstap komt u overigens nooit zonder stroom en gas te zitten. De daadwerkelijke levering wordt namelijk uitgevoerd door de netwerkbeheerder. De leverancier verzorgt de inkoop van gas en stroom en de administratie.
4. Kan ik toch overstappen als ik nog een energiecontract heb?
Als uw contract met uw huidige energieaanbieder bijvoorbeeld nog een jaar loopt, dan kunt u toch overstappen naar een andere (goedkopere) energieleverancier.
Als u tussentijds overstapt kan uw huidige aanbieder u een opzegvergoeding in rekening brengen. Bij een overstap via Consumind wordt deze opzegvergoeding aan u terugbetaald door de nieuwe leverancier na uw daadwerkelijke overstap. Het bedrag zal worden verrekend met uw voorschotnota. Deze regeling is niet geldig als u een zakelijk contract hebt.
5. Is overstappen van energieleverancier een gedoe? En hoe werkt overstappen precies?
Overstappen is heel eenvoudig en is slechts een administratieve handeling. Bekijk hier het overstapproces.
Hebt u een andere vraag dan de bovenstaande vragen? Neem dan contact met ons op via 030-7009 727, wij helpen u graag!
Gepost: 2-08-2013
Meer interessante pagina's: Start hier de energievergelijking - Een energie overstap was nog nooit zo makkelijk - Hoe werkt de energievergelijker? - De overstapservice
Ga terug naar de energie homepage
Ga terug naar de Consumind homepage
Meest gestelde vragen
Bespaartips energie
Afbeelding: energieoverstap van Alexander Raths/ Shutterstock.com