Daling energieprijzen eindelijk te zien in de energierekening van consumenten

Energieprijzen dalen

Uit een analyse van ING blijkt dat de maandelijkse energierekening momenteel gemiddeld dertig euro lager is dan tijdens de piek in december vorig jaar. Dit is het resultaat van het prijsplafond en de lagere tarieven die nu eindelijk merkbaar zijn in de portemonnee van consumenten.

Gemiddelde voorschotbedrag daalt met 30 euro

In december, tijdens de piekmaand, bedroeg het gemiddelde voorschotbedrag nog 212 euro per maand. In mei is dit gemiddelde gedaald naar 182 euro. Vóór de energiecrisis was het voorschotbedrag rond de 150 euro. De grootste daling heeft zich voorgedaan in de afgelopen drie maanden. In januari en februari daalde het voorschotbedrag met ongeveer 3 euro per maand, terwijl er vanaf maart maandelijks gemiddeld 8 euro werd afgetrokken. In mei betaalde de groep mensen met een dalende rekening (41 procent) gemiddeld 115 euro minder dan in december.

Niet bij iedereen daalt de energierekening

Aan de andere kant is er bij één op de drie huishoudens juist een stijging van het voorschotbedrag te zien. Volgens ING betreft dit bijvoorbeeld huishoudens waarvan het bedrag eerder te laag was ingesteld. Ook zijn er huishoudens die voorheen in een voordelig meerjarig vast contract zaten dat nu is afgelopen. Ongeveer één op de vier huishoudens betaalt vrijwel hetzelfde bedrag als in december.

Energiebelasting juist omhoog

Hoewel de energieprijzen zijn gedaald, zijn mensen dit jaar meer kwijt aan energiebelastingen. Bovendien is in januari de tijdelijke btw-verlaging op energie teruggedraaid. De goedkopere energie is het gevolg van een relatief milde winter, waardoor de gasvoorraden redelijk op peil zijn gebleven en de rust op de energiemarkt enigszins is teruggekeerd. Groothandelsprijzen voor energie zijn al geruime tijd aan het dalen. ING verwacht dat de tarieven voor consumenten verder zullen dalen en steeds vaker onder het prijsplafond zullen liggen. Dit kan een positief effect hebben op de koopkrachtontwikkeling en de bestedingen van consumenten.