Effect van elektrisch rijden op de energievraag
Steeds meer mensen rijden elektrisch. Het toenemende aantal elektrische auto’s roept veel nieuwe vragen op. Want kan ons stroomnet de energievraag wel aan? En in hoeverre worden de elektrische auto’s daadwerkelijk van groene stroom voorzien?
Stroomgebruik van elektrische auto’s
Doordat het aantal elektrische auto’s in Nederland toeneemt, stijgt ook de vraag naar (duurzame) energie. De meeste mensen rijden maximaal 50 kilometer (10 kWh) per dag, terwijl een batterij van een elektrische auto 40 tot 80 kWh is. Dat betekent dat de batterij dagelijks maar voor een klein deel opgeladen hoeft te worden. Een thuislader met 11 kW laadsnelheid biedt genoeg vermogen om in een uur vol te zijn. Verder rijden we tijdens de coronacrisis minder vaak, wat betekent dat er meer momenten zijn waarop de elektrische auto op kan laden. Een verspreiding van de energievraag zorgt ervoor dat het stroomnet minder wordt belast.
Druk op stroomnet
Als iedereen in Nederland plotseling elektrisch zou gaan rijden, kan het stroomnet dat niet aan. Toch lijkt dit geen knelpunt te zijn, aangezien het overstappen op elektrisch rijden geleidelijk gaat. Naar verwachting kan het stroomnet de toenemende energievraag door elektrische auto’s tot 2030 dragen. In 2030 is de stroomvraag met 20% toegenomen en is er wel een verzwaring van het net nodig.
Aandeel van duurzame energie
Het voordeel van een elektrische auto is dat je deze met groene stroom kunt opladen. Door (onder andere) het stijgende aantal elektrische auto’s neemt de vraag naar duurzame energie toe. Enerzijds is dit lastig, omdat er niet altijd evenveel groene stroom beschikbaar is. Anderzijds stijgt de vraag naar duurzame energie wel, maar doet het aanbod dat ook. Als die stijging zich de komende jaren doorzet zal het aandeel van duurzame stroom in de energievraag in evenwicht blijven, waardoor er niet plotseling groene stroomtekorten zullen ontstaan.
Milieuvriendelijker
Volledig elektrische auto’s stoten tijdens het rijden geen stikstof, fijnstof en koolstofdioxide (CO2) uit, wat de luchtkwaliteit ten goede komt. Tegelijkertijd is een discussiepunt dat de auto en batterij geproduceerd moeten worden, waarbij wél CO2 wordt uitgestoten. Het is dan ook niet zo dat elektrische auto’s klimaatneutraal zijn, maar ze zijn wel milieuvriendelijker. De totale CO2-uitstoot van een elektrische auto is gemiddeld 70 procent minder dan die van een fossiele auto.