Energiebedrijven niet zo groen als gedacht
Het energieaanbod in Nederland wordt (te) langzaam duurzamer. Uit onderzoek van Consumentenbond, Greenpeace, Natuur&Milieu en WISE blijkt dat energieleveranciers, die aangeven groene stroom te leveren aan consumenten, daarnaast volop grijze stroom leveren aan de zakelijke markt.
De verschillende bedrijven deden (voor het zesde jaar op rij) onderzoek naar de duurzaamheid van 54 stroomleveranciers in Nederland. De uitkomsten van het onderzoek geven aan dat energieleveranciers misleidend te werk gaan. Consumenten worden verleid met reclames vol natuur, zonnepanelen en windmolens, terwijl er nog heel veel grijze stroom wordt aangeboden aan de zakelijke markt. Met de keuze voor de betreffende leverancier denkt de consument (bijna tweederde van de Nederlanders heeft een contract voor groene stroom) bij te dragen aan een beter milieu, wat dus niet per definitie zo is.
Grote leveranciers
Veel mensen zijn op dit moment klant van grote grijze energieleveranciers als Nuon, E-on en Essent. Klanten denken dat zij grotendeels groene energie afnemen, maar ondertussen nemen ze gewoon grijze energie af. Er worden certificaten gekocht, voornamelijk uit Noorwegen en Italië, zodat het lijkt alsof de stroom groen is. In alle eerlijkheid: geen enkele stroom die je niet met je eigen zonnepanelen is opgewekt is natuurlijk 100% groen want het is altijd een mix. Het verschil is echter dat een energieleverancier ervoor kan kiezen om échte groene stroom aan netwerkbeheerders te leveren, of kan sjoemelen met certificaten.
Eisen stellen
Momenteel sluizen energieleveranciers nog gemakkelijk grijze stroom van de bewust kiezende particuliere markt naar de zakelijke markt (die doorgaans minder bewust bezig is met groene energie) door: scholen, ziekenhuizen en bedrijven ontvangen voornamelijk nog grijze stroom. Nederland loopt met de productie van duurzame energie (13,8 procent) niet voorop. Het gemiddelde in de EU is 17 procent. De verduurzaming van Nederlandse energievoorziening kan volgens de onderzoekende organisaties alleen versnellen als de zakelijke markt kritisch wordt en eisen gaat stellen aan haar stroomleveranciers.
Cijfers
Uit het onderzoek van de vier organisaties blijkt dat leveranciers voor consumentenstroom gemiddeld een 6,3 scoren, net als vorig jaar. Echter, dit jaar scoren twee grote energiebedrijven beter dan voorheen, waardoor het particuliere energieaanbod iets groener is geworden. De zakelijke markt behaalt gemiddeld een 4,5. Verder blijkt dat 11 consumentenleveranciers een 8 of hoger scoren op duurzaamheid. Zij produceren zelf duurzaam opgewekte energie of kopen deze direct bij de bron in.