Teruggeleverde stroom van vaste tarieven onterecht verrekend met variabele tarieven
Klanten met een vast contract blijken bij het terugleveren van stroom geconfronteerd te kunnen worden met variabele tarieven. Dit gaat in tegen het beleid van toezichthouder ACM, die stelt dat dergelijk handelen niet is toegestaan. Huishoudens met zonnepanelen die meer elektriciteit opwekken dan ze verbruiken, hebben de mogelijkheid om deze overtollige energie terug te leveren aan het stroomnet tegen een vergoeding. Echter, in sommige gevallen blijken energieleveranciers de terugleververgoedingen voor klanten met een vast contract te wijzigen, wat tot ongenoegen en frustratie leidt bij consumenten.
Teruglevertarieven gewijzigd voor vast contract
Verschillende energieleveranciers, waaronder Essent, Energiedirect en DGB, hebben de teruglevertarieven gewijzigd voor klanten met een vast contract. Dit betekent dat niet alleen de tarieven voor de geleverde energie vast zijn, maar ook die voor de teruggeleverde energie. Dit staat haaks op de verwachtingen van consumenten met zonnepanelen op hun dak, die een vast contract hebben afgesloten en juist zekerheid verwachten met betrekking tot de terugleververgoeding.
De meeste leveranciers houden zich aan de afspraak
De Consumentenbond heeft de terugleververgoedingen van 31 energieleveranciers onderzocht en geconstateerd dat de meeste leveranciers zich aan de afspraken houden. Echter, er zijn enkele leveranciers die de tarieven tussentijds aanpassen, wat tot grote irritatie leidt bij consumenten. Het is voor consumenten frustrerend om na drie maanden plotseling geconfronteerd te worden met een verlaging van de terugleververgoeding, omdat ze juist voor een vast contract hebben gekozen vanwege de zekerheid die dit zou bieden.
In strijd met de geldende regels
Een woordvoerder van de ACM bevestigt dat het beleid van de energieleveranciers in strijd is met de geldende regels. De toezichthouder heeft de leveranciers via de branchevereniging laten weten dat tussentijdse aanpassingen van de terugleververgoeding niet toegestaan zijn. Essent, dat ook namens Energiedirect reageert, geeft aan dat zij al 2,5 jaar lang de terugleververgoedingen niet hebben gewijzigd voor klanten met een vast contract. Bovendien melden zij dat er geen plannen zijn om dit in de nabije toekomst te veranderen.