Dalend aantal consumenten, voor wie de hypotheek niet te betalen is
Vergeleken met oktober 2018 hebben 12,5 procent minder consumenten een betalingsachterstand op hun hypotheek. Dat blijkt uit de nieuwe Hypotheekbarometer van stichting Bureau Krediet Registratie (BKR). Ook blijkt dat er toch nog circa 70.000 consumenten zijn die wel moeite hebben met deze maandelijkse kosten.
Volgens het BKR heb je een betalingsachterstand wanneer je minstens drie termijnen van een hypotheekovereenkomst niet je financiële verplichtingen bent nagekomen. Als dat het geval is, wordt er een achterstandsmelding gedaan, waarmee je geregistreerd staat bij het BKR. Pas als je de gehele achterstand hebt betaald, kom je van die registratie af. Dat is het afgelopen jaar 10.000 Nederlanders gelukt, volgens de barometer.
Achterstand sneller ingehaald
Het BKR ziet dat de crisis in 2008 en de nasleep ervan goed zichtbaar zijn in de voorbije jaren. Vanaf 2015 daalt het aantal consumenten met een achterstand weer (flink). Vergeleken met de uitslagen van de vorige Hypotheekbarometer van het BKR valt deze keer op dat Nederlanders met een betalingsachterstand deze sneller ingehaald hadden dan bij de meting ervoor te zien was. De helft van de betreffende personen loopt de achterstand binnen een jaar in, tegenover 40 procent bij de meting ervoor. Ongeveer een derde doet er tot twee jaar over.
Meer problemen voor 70-plussers
In de leeftijdsgroep 41-60-jarigen is 64 procent van de betalingsachterstanden op hypotheken te vinden. Tot 50 jaar ondervindt men geen problemen (tot deze leeftijd blijven de achterstanden dalen), maar bij huiseigenaren van 51 tot 70 jaar blijven de achterstanden de afgelopen jaren nagenoeg stabiel. Ben je ouder dan 70? Dan zie je mogelijk de problemen toenemen. Dat kan te maken hebben met bijvoorbeeld de pensioenproblematiek.
Hypotheekadvies nodig?
Vraag eerst een oriënterend hypotheekgesprek aan bij een onafhankelijke adviseur.