De waarschuwing ‘Let op! Geld lenen kost geld’ heeft geen invloed op consument

De AFM komt de afgelopen week met opmerkelijk nieuws. De waarschuwing ‘Let op! Geld lenen kost geld’ die verplicht wordt weergegeven bij diensten en producten die te maken hebben met kredieten en leningen, heeft geen direct invloed op de consument. Er zijn alleen mogelijke positieve bijeffecten gemeten door vertoning van de waarschuwing.

Vanaf 2009 zijn kredietverstrekkers verplicht om de waarschuwing weer te geven in reclames en op online omgevingen waar consumenten consumptieve kredieten kunnen afsluiten. Dit geldt ook voor partijen zoals H&M, Zalando en Wehkamp, waar klanten producten kunnen kopen op afbetaling. De waarschuwing heeft 3 doelen:

1. De consument stimuleren zijn keuze te overdenken.
2. Het creëren van bewustheid bij consument door te attenderen op de gevolgen die verbonden zijn aan het krediet
3. Het ontkrachten van het beeld dat lenen voor consumptieve uitgaven iets vanzelfsprekends is.

Uit het onderzoek blijkt dat het gedrag van de consument niet verandert door het weergeven van de waarschuwing. Wel zijn er mogelijke positieve bijeffecten. De consument kan minder positief tegen lenen aankijken door de waarschuwing en het draagt bij aan de herkenbaarheid van een krediet.

Ondanks dat consumenten de waarschuwing wel herkennen, zijn ze er onvoldoende van bewust dat geld lenen altijd geld kost en niet iets vanzelfsprekends is. Op de meeste verzendhuis- en consumptieve kredieten zit een rente tot wel maximaal 14%. Dit betaal je dan nog eens extra boven op je aankoop bedrag. Hierdoor ben je duurder uit, dan wanneer je het bedrag direct betaalt aan de leverancier.

De AFM ziet dit onderzoek als een tussenstap voor het ministerie van Financiën. Aan de hand van het onderzoek kan het ministerie nieuwe maatregelen treffen om de consument bewuster te maken van de gevolgen van consumptief krediet. 

bron: AFM, 6 december 2016