Checklist hypotheekgesprek
Een hypotheek is een grote maandlast. Het is daarom belangrijk dat je een weloverwogen keuze maakt voordat je een hypotheek afsluit. Een hypotheekadviseur kan je daarbij helpen. Hij kan bijvoorbeeld de maandelijkse hypotheeklasten berekenen en aangeven wat de verwachting is voor de hypotheekrente. Vraag hier een oriënterend hypotheekgesprek aan.
Hieronder hebben we op een rij gezet wat er tijdens het oriënterend hypotheekgesprek en het hypotheekadviesgesprek met de adviseur wordt besproken.
Oriënterend hypotheekgesprek
Tijdens het oriënterend hypotheekgesprek vertelt de adviseur hoe hij te werk gaat en welke kosten daaraan voor jou verbonden zijn. Onze tip: vraag of eventuele nazorg ook bij de prijs in zit; als je na het afsluiten van de hypotheek nog advies of hulp nodig hebt, is het handig om van te voren te weten of je daarvoor extra moet betalen of niet.
De adviseur moet je in dit gesprek ook wijzen op het dienstverleningsdocument en dit moet hij je geven vóór hij tot advies overgaat.
Als het goed is, heb je na het kennismakingsgesprek voldoende informatie om te beslissen of je met deze adviseur in zee wil of niet. Zorg daarom dat de volgende onderwerpen in ieder geval aan bod komen tijdens het gesprek:
- gespreksdoel;
- werkwijze van de adviseur en kosten hiervoor;
- dienstverleningsdocument;
- nazorg.
Hypotheekadviesgesprek
Dit gesprek bestaat uit verschillende onderdelen. De adviseur wil eerst het algemene financiële plaatje helder hebben. Hierbij kijkt hij niet alleen naar de situatie zoals die nu is, maar ook naar jouw toekomstplannen. Daarna informeert hij je over alle mogelijkheden en uiteindelijk brengt hij zijn advies uit. Aan de hand hiervan maak je een keuze, zodat de hypotheekadviseur offertes voor je kan opvragen.
Inventarisatie financiële situatie voor hypotheek
Voordat je een advies krijgt, bekijkt de adviseur eerst jouw financiële situatie. Om een goed en volledig beeld te krijgen, heeft hij daarvoor deze informatie en/ of documenten nodig:
- een recent loonstrookje;
- je huidige arbeidscontract, of eventueel een werkgeversverklaring bij een tijdelijk contract;
- een recent bankafschrift van je spaarrekening (voor een overzicht van jouw eigen vermogen);
- een recent pensioenoverzicht;
- je levensverzekeringpolissen;
- een overzicht van je schulden/ kredieten;
- huishoudboekje of bankafschriften (voor een overzicht van jouw uitgavenpatroon);
- informatie over de huidige hypotheekvorm en of het huidige huis verkocht is;
- de toekomstverwachting van jouw inkomen;
- Jouw plannen voor de toekomst (bv. kinderen, eerder stoppen met werken of reisplannen);
- indien je al een woning hebt gekocht: ontbindende voorwaarden, de passeerdatum en bankgaranties.
Informeren over de hypotheekmogelijkheden
De hypotheekadviseur informeert je over de mogelijke hypotheekvormen en bijbehorende regels. Ook bekijkt de adviseur of je in aanmerking komt voor bepaalde regelingen en hij berekent hoeveel de maximale hypotheek is die je kunt krijgen. Bij deze berekening houdt hij rekening met de mogelijkheid dat je arbeidsongeschikt of werkloos raakt, maar ook met de hoogte van jouw pensioen en bij bijvoorbeeld een scheiding of het overlijden van je partner.
Dit is wat je bespreekt tijdens het informatieve gedeelte van het gesprek met de adviseur:
- welke hypotheekvormen er zijn;
- wanneer en hoelang je gebruik kunt maken van renteaftrek;
- wat de bijleenregeling inhoudt;
- verschillen tussen variabele rente en rentevaste periode;
- notaris-, taxatie-, NHG-, bankgarantie- en advieskostenkosten en overdrachtsbelasting;
- of je in aanmerking komt voor Nationale Hypotheek Garantie;
- of je in aanmerking komt voor de Starterslening;
- berekening van jouw maximale hypotheek bij overlijden, werkloosheid, arbeidsongeschiktheid, scheiding en pensioen.
Hypotheekadvies uitbrengen en een keuze maken
Aan de hand van alle informatie maakt de adviseur een adviesrapport. Hierin staat jouw hypotheekadvies en een toelichting hoe de adviseur tot dit advies is gekomen. Als je akkoord gaat met het adviesrapport, dan vraagt de adviseur offertes voor je op. Hieruit maken jullie samen een keus en bespreken samen de hypotheekvoorwaarden, zodat jij precies weet waar je aan toe bent. Vervolgens stuurt de hypotheekadviseur jouw documenten naar de hypotheekverstrekker, zodat die kan beoordelen of de aanvraag wordt goedgekeurd.
Het onderstaande wordt daarom met je besproken:
- het adviesrapport;
- de offerte- aanvraag;
- de aangevraagde offertes;
- hoe kies je een hypotheek die het beste bij je past;
- documenten aanleveren aan de hypotheekverstrekker;
- tijdsplanning (wanneer hoor je of de hypotheekaanvraag is goedgekeurd?);
- afspraken over wie de taxatie en de notaris regelt.
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft een online checklist gemaakt waarbij je, door het invullen van een vragenlijst, kunt controleren of het hypotheekadviesgesprek goed is verlopen. Je krijgt na afloop van de vragenlijst een persoonlijk adviesrapport, waarin staat welke onderdelen nog onvoldoende zijn besproken door de hypotheekadviseur. Altijd handig om te doen!
Open deze checklist in PDF hier zodat je deze kunt uitprinten of opslaan op de computer.
Meer interessante pagina's: Laat je hypotheek berekenen - Hypotheekrente - Waaruit bestaan de hypotheeklasten?
Ga terug naar de hypotheken homepage
Ga terug naar de Consumind Finance homepage
Met Consumind geen zorgen over je vaste lasten
Hypotheekrenteaftrek
Hypotheekadvies nodig?
Vraag eerst een oriënterend hypotheekgesprek aan bij een onafhankelijke adviseur.
Wijzigingen hypotheekregels
Verhuizen en abonnement behouden
Afbeelding: hypotheekadvies van Goodluz/ Shutterstock.com