Nederland nummer 1 vast en mobiel internet

Nederland heeft in Europa de eerste plek veroverd op het gebied van vast en mobiel internet. Met betrekking tot de beschikbaarheid en snelheid van vaste en mobiele netwerken voor internet, tv en telefonie. Dat meldt de Digital Economy and Society Index  (DESI) van de EU, die jaarlijks de digitale economie in kaart brengt.

Bijna honderd procent van de huishoudens heeft volgens het onderzoek vast internettoegang. Snel vast breedbandinternet (dat is meer dan 100 Megabit per seconde) is op dit moment al voor 97 procent van de Nederlandse huishoudens beschikbaar. De afspraak tussen de Europese Commissie en de lidstaten is dat in 2025 alle EU-inwoners over deze snelheid moeten beschikken.

Ook koploper mobiel internet

Ook qua mobiel internet is Nederland koploper. Zo meldt de DESI dat in bewoond gebied 4G overal buitenshuis beschikbaar is. De 4G-snelheid werd niet door de DESI onderzocht, maar uit meerdere wereldwijde onderzoeken onder consumenten blijkt dat die snelheid gemiddeld boven de 40 Mbps ligt. Nederland heeft daarmee ook het snelste mobiele internet in Europa.
Net als in 2017 staat Nederland op de vierde plaats op de totale ranglijst met betrekking tot de digitale economie. Dichtbij de top 3, die momenteel bestaat uit Denemarken, Zweden en Finland.

Vijf pijlers

De DESI meet in totaal vijf pijlers. Naast digitale infrastructuur het gebruik van de digitale infrastructuur door consumenten, digitale vaardigheden van de bevolking, de mate en manier waarop het bedrijfsleven digitaal actief is en de online dienstverlening door de overheid.

Verbeterplannen

Het Nederlandse bedrijfsleven scoort met online diensten en producten nog niet als beste, maar plannen om daarin beter te worden zijn er wel. Volgens staatssecretaris Mona Keijzer, van Economische Zaken en Klimaat, is het 'haalbaar met het huidige nationale beleid ervoor te zorgen dat bereik en snelheid in Nederland, ook bij toekomstige technieken als 5G, op mondiaal topniveau blijven.' Daarnaast blijkt dat met name het MKB digitale mogelijkheden onbenut laat; Meer dan 80 procent van de Nederlanders winkelt online, terwijl 15 procent van de mkb'ers digitale diensten en producten aanbiedt. Nog voor de zomer van 2018 komt Keijzer met beleidsmaatregelen om digitaal ondernemerschap te versterken.