Vakantiegangers mopperen over traag internet op vakantie
Meerdere klanten van T-Mobile hebben last van een trage internetverbinding in diverse Europese landen. De provider ontvangt al sinds half juli klachten over trage internetverbindingen. De klachten zijn afkomstig uit onder andere Oostenrijk, Italië, Frankrijk, Duitsland, België en Spanje.
Oplossing
Medewerkers van de provider erkennen de problemen en zeggen te werken aan een oplossing. Een woordvoerder van de provider heeft aangegeven dat het probleem al opgelost zou moeten zijn. Klanten die nog steeds last ondervinden, zouden moeten proberen hun smartphone opnieuw op te starten.
Roamen op vakantie
Klanten van telecomproviders kunnen sinds 15 juni dit jaar roamen in Europese landen zonder bijkomende kosten. Providers mogen hierdoor geen extra kosten meer rekenen voor gebruik van mobiele data in andere EU-landen.
Sinds de roamingkosten binnen de EU zijn afgeschaft leidt dat tot veel meer gebruik van mobiel internet tijdens de vakantie. Op sommige toeristische plekken is de verbinding daardoor erg traag geworden. Volgens T-mobile komen de capaciteitsproblemen ook door de dataverbindingen in het buitenland. Buitenlandse netwerken zijn niet altijd even goed toegerust op de datapieken waarvan in de zomer sprake is.
HUB
Providers zeggen dat ze het dataverkeer in het buitenland niet expres beperken. Om in het buitenland mobiel te kunnen internetten, verbindt een gebruiker met een zendmast. Die staat in verbinding met een netwerk. Via een zogenoemde hub wordt de verbinding naar Nederland geleid. Op al die punten in het netwerk kan vertraging ontstaan.
Nederlanders zijn verwend
Nederlandse toeristen moeten de mindere internetverbinding voor lief moeten nemen. De meeste landen hebben sowieso al geen landelijke 4G-dekking. Los daarvan kan je op drukke locaties capaciteitsproblemen ervaren, de dekkingsgraden zijn in het buitenland namelijk minder goed.
Ga terug naar de mobiele telefonie homepage
Ga terug naar de Consumind homepage