Houdt corona het vakantieseizoen tegen?


Normaal gesproken kunnen we in deze tijd van het jaar voorzichtig beginnen met de voorpret van de zomervakantie, maar door het coronavirus lijken de mooie stranden, vliegvakanties of gezellige campings verder weg dan ooit. Op dit moment weet niemand wanneer we weer enigszins ruimte en vrijheid krijgen om weer op vakantie te gaan.

Het is niet alleen belangrijk wat er in Nederland gebeurt. Ook als de regels in Nederland soepeler worden, kun je niet meteen naar alle landen reizen. Niet heel Europa zal in één keer zal zeggen 'wij zijn weer open'. De maatregelen zullen per land of misschien zelfs per regio's in een land verschillen.

Coronavoucher

Het ministerie van Economische Zaken én de Autoriteit Consument & Markt staan achter het plan van ANVR en SGR om voor de reissector met een coronavoucher te werken. De voucher werd in het leven geroepen om reisondernemingen te helpen, zodat zij niet direct in financiële problemen zouden komen bij het terugbetalen van de vooruitbetaalde reissom. Daar heeft een reiziger namelijk recht op.

De Europese Commissie vindt dat consumenten het recht hebben om te kiezen tussen een voucher of een terugbetaling. Om passagiers te verleiden toch een voucher te accepteren, moet zo'n tegoedbon aantrekkelijker worden gemaakt, is de aanbeveling vanuit de EU. Dat kan bijvoorbeeld met de waarde van een voucher, de looptijd, de overdraagbaarheid en de garantie op terugbetaling.

Reizigers begripvol

Reizigers van wie hun pakketreis helaas geannuleerd moe(s)t worden door de coronamaatregelen reageren over het algemeen begripvol, aldus onze verzekeringsspecialist Daan de Vries. ,,De meeste consumenten vinden het vervelend dat hun vakantie niet kan door gaan, maar gelukkig zien ze het belang in van de voucher, die onder SGR-garantie valt, waardoor het mogelijk is om in betere tijden de vakantie te boeken én om te voorkomen dat reisorganisaties omvallen.”

Rechten van de consumenten

De ACM volgt de ontwikkelingen omtrent de voucherregeling op de voet en zal niet aarzelen in te grijpen als de rechten van consumenten onvoldoende worden gerespecteerd. Als de reiziger uiteindelijk toch geen gebruik wil maken van de coronavoucher, die een SGR-geldigheid heeft van één jaar na afgifte, dan heeft de reisondernemer -van wie hij de voucher heeft ontvangen- altijd de plicht de volledige waarde van de voucher te betalen aan de reiziger, maar niet eerder dan na zes maanden van uitgifte. Kan iemand er om persoonlijke redenen geen gebruik van maken, dan hebben ANVR-reisondernemers aangegeven soepel met de regeling om te gaan.

Honderdduizenden geannuleerd reizen

Alle 27 EU-landen hebben een brief ontvangen waarin ze eraan worden herinnerd de huidige wetgeving over passagiersrechten na te leven. Hoeveel vouchers er in totaal zijn uitgegeven is niet duidelijk. Ook is niet bekend hoe groot de totale waarde van de uitgegeven waardebonnen bedraagt. Dat het om aanzienlijke bedragen gaat, is wel duidelijk. Als gevolg van de uitbraak van het coronavirus zijn honderdduizenden reizen geannuleerd.

Aanbetaling

Op de vraag van consumenten of zij het laatste deel van de aanbetaling nog moeten doen, ondanks dat de kans zeer groot is dat de reis niet doorgaat laat ACM weten dat op basis van de reisvoorwaarden, de rest van het bedrag gewoon betaald moet worden. Maar als de kans groot is dat de reis niet door kan gaan, is er het wettelijke recht om de betaling op te schorten. Wanneer de reisaanbieder de reis annuleert vanwege de coronacrisis is er recht op geld terug. Annuleert de reiziger zelf dan is het op dit moment een goed argument om geld terug te krijgen, omdat minimaal code oranje geldt voor heel de wereld. In dit geval raden we aan om eerst contact op te nemen met de reisaanbieder. Mogelijk bieden ze de voucher voor het bedrag dat reeds aanbetaald is.