Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.
Sluit

Wat te doen na faillissement van een luchtvaartmaatschappij?

Faillissement reisorganisatie

Er wordt momenteel veel minder gereisd dan in voorgaande jaren. De afgelopen periode gingen daardoor diverse internationale luchtvaartmaatschappijen failliet. Maar wat kun je als consument doen wanneer je vlucht vanwege een faillissement wordt geannuleerd? Krijg je je geld dan nog terug? In dit artikel beantwoorden we een aantal veelvoorkomende vragen over dit onderwerp.

Je boekt een vliegticket maar de luchtvaartmaatschappij gaat failliet

Als je een vliegticket hebt gekocht en de luchtvaartmaatschappij een week later failliet wordt verklaard, kun je in veel gevallen naar je geld fluiten. Toch zijn er ook situaties waarin je als consument wel wordt gecompenseerd. Soms gebeurt het bijvoorbeeld dat je vlucht wordt overgenomen door een andere luchtvaartmaatschappij, waardoor je alsnog op vakantie kunt. En af en toe regelt een luchtvaartmaatschappij wel een compensatie, afhankelijk van het moment van boeken.

Verder is het terugkrijgen van je geld ook afhankelijk van het soort ticket dat je hebt geboekt. Veel mensen willen een zo goedkoop mogelijk ticket, en boeken daarom zonder vliegticketgarantie (zo’n garantie kost ongeveer 7 euro tot 15 euro per ticket). Heb je dit niet bijgeboekt? Dan heb je volgens de wet géén recht op geld terug bij een faillissement. Ook een reisverzekering of annuleringsverzekering kunnen in dit geval niets voor je betekenen; faillissementen vallen namelijk niet onder de dekking van deze verzekeringen.

Je hebt een ticket mét vliegticketgarantie geboekt

In dat geval kun je het betaalde bedrag –tot een maximum ticketprijs van 1500 euro- terugkrijgen. Hiervoor kun je contact opnemen met de aanbieder bij wie je het ticket hebt gekocht. Die zal vervolgens een claim indienen bij de verzekeringsmaatschappij die de vliegticketgarantieverzekering uitvoert. De verzekeraar maakt het geld over aan jouw reisaanbieder, die zorgt dat het uiteindelijk bij jou terechtkomt. Het kan ook voorkomen dat de aanbieder jou als consument vraagt om de claim rechtstreeks in te dienen.

Je ticket was onderdeel van een pakketreis

Dan is de reisorganisatie bij wie je de pakketreis gekocht hebt wettelijk verantwoordelijk voor het regelen van een andere vlucht of alternatief. Lukt dat ze niet? Dan kun je je geld terugkrijgen voor het hele pakket.

Let daarbij wel op dat het woord ‘pakketreis’ duidelijk vermeld staat op het boekingsformulier. Een pakketreis is namelijk niet hetzelfde als een samengestelde reis, waarbij de vlucht, transfer en het hotel losse onderdelen zijn. Bij een samengestelde reis is de reisaanbieder niet verantwoordelijk als een onderdeel van de reis –in dit geval dus de vlucht- uitvalt. Je kunt de rest van de reis dan meestal niet kosteloos annuleren.

Je betaalde de reis met creditcard

Als je een Visa of Mastercard hebt is dat goed nieuws, omdat je dan een claim kunt indienen bij de creditcardmaatschappij. Het indienen van de claim kan pas wanneer je een officieel bericht hebt gekregen dat de reis is geannuleerd. Deze mail is tegelijkertijd het bewijs van je claim, dus zorg ervoor dat je deze goed bewaart. Je kunt ook een claim indienen wanneer een andere luchtvaartmaatschappij je vlucht overneemt, maar naar een datum verzet wordt waardoor je geen gebruik kunt maken van de vlucht. Geef dan aan dat er geen redelijk alternatief geboden kon worden. Je kunt je claim indienen tot 120 dagen vanaf de originele vluchtdatum.