Wie draait er voor de afgelastingen op?


Het coronavirus legt momenteel grote delen van ons land, van de wereld, plat. Nederland is nog niet op slot, maar momenteel zijn er veel beperkte maatregelen van kracht, minstens drie weken lang. Heb je een evenement georganiseerd en kan die nu niet doorgaan? Of heb je een vakantie geboekt, maar weet je niet of dit door kan gaan? Dan heb je vast je verzekering al gecheckt?!


Evenementen met maximaal honderd bezoekers, mochten eerst nog plaatsvinden. Dit was vorige week het nieuws. Enkele dagen later werd landelijk afgekondigd dat Nederland bijna helemaal op slot ging. Evenementen, horeca, sportscholen, scholen, veel gaat dicht of wordt gecanceld. Wat nu als je een evenement hebt georganiseerd, dat door de maatregelen niet door kan gaan? Weinig verzekeraars dekken dergelijke kosten.

Uitsluiting

Annuleringen als gevolg van epidemieën en pandemieën worden doorgaans niet gedekt door een evenementenverzekering. In dergelijke gevallen gaat het om risico’s die voor verzekeraars niet goed in te schatten zijn. Wanneer een verzekeraar in zo’n geval de annulering zal dekken, kan de organisatie zelf in de problemen raken.

Enkele verzekeraars dekten eerder de kosten wel bij een epidemie of pandemie (dit gebeurt steeds minder). Hoewel, in het geval van corona, inmiddels ook bekend is dat daarin ook uitzonderingen gemaakt kunnen worden. Door bijvoorbeeld een coronaclausule toe te voegen, waarin staat dat epidemieën en pandemieën, veroorzaakt door een virus als corona, een uitsluitingsgrond zijn.

Schade

Wanneer in de theaterwereld annuleringen voorkomen, komen de kosten daarvoor voor rekening van het betreffende theater. Die kosten beperken zich, naast de eigen schade van het theater, tot de maximale gederfde inkomsten uit kaartverkoop van de producent. Bij situaties als corona, is er sprake van overmacht. Dan is het mogelijk kosteloos een contract met een producent te ontbinden.

Vakantie

Ben je een van de vele Nederlanders die voor de coronacrisis een mei- of zomervakantie heeft geboekt naar een zonnige bestemming, dan heb je waarschijnlijk veel vragen en twijfels. We kunnen er helaas niet omheen: het coronavirus is in veel gevallen geen geldige annuleringsreden. Ook niet als er een negatief reisadvies geldt. Je zult dus meestal geen geld terugkrijgen vanuit je annuleringsverzekering. Als je via een reisorganisatie hebt geboekt, kun je het beste contact met hen opnemen of kijken op de website. De reisorganisatie kan de reis misschien omboeken naar een andere datum of bestemming. Ook zijn er reisorganisaties die vouchers uitdelen voor de geannuleerde reizen. Zo kan je geplande reis op een later moment alsnog doorgaan.