Provider verhoogt tarieven. Mag dat zomaar?


Dat een aanbieder van internet, telefonie en televisie, aankondigt de algemene voorwaarden of tarieven te verhogen, komt vaker voor. Maar mag dit zomaar?


Onlangs kondigde provider Caiway aan dat per 1 maart de tarieven voor verschillende pakketten worden verhoogd. In ruil daarvoor krijgen glasvezelklanten hogere snelheden. De tariefsverhoging komt doordat Caiway investeert in het verbeteren van de dienstverlening en te maken heeft met hogere kosten van producten en diensten.



Wanneer (niet) kosteloos opzeggen?
Alleen als in het contract staat dat de aanbieder het abonnement mag wijzigen, kan de aanbieder dat doen. Anders niet. Als de wijziging voor jou nadelig is, bijvoorbeeld doordat de prijs wordt verhoogd of omdat televisiezenders verdwijnen, mag je het abonnement kosteloos opzeggen. Wanneer de aanbieder de prijzen verhoogt, vanwege een nieuwe wet of regel van de overheid, kun je je abonnement niet kosteloos opzeggen. De aanbieder kan er immers niets aan doen. Ook wanneer de aanbieder een inflatiecorrectie toepast, kun je niet kosteloos opzeggen. Echter, moet dit wel in de algemene voorwaarden beschreven staan. Ook wanneer, hoe vaak en met welk percentage de correctie wordt toegepast.

Persoonlijk
Wanneer een aanbieder het abonnement wil wijzigen, moet dat minimaal een maand voor ingang van de wijziging aan de consument bekend worden gemaakt. Als consument dien je zoveel mogelijk persoonlijk van informatie over de verandering te worden voorzien. Als de verandering nadelig is, dient de aanbieder je te laten weten dat je kosteloos je abonnement kunt opzeggen en hoe je dat doet. Nadat de aanbieder je heeft geïnformeerd, heb je een maand lang de tijd op te zeggen.