Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.
Sluit

Trager internet tijdens de lockdown

Internetsnelheid

Sinds de eerste lockdown vorig jaar zijn we volop thuis gaan werken. Dat is terug te zien in de snelheid van de internetverbinding. Doordat er bovendien meer mensen videobellen, series kijken en gamen is de verbinding in sommige gevallen trager geworden. Wat kun je hieraan doen?

Oorzaken van een tragere internetverbinding

De internetproviders geven aan dat het langzame internet niet te maken heeft met een overbelasting van het netwerk. Op alle netwerken is nog ruimte genoeg. Tegelijkertijd is het wel zo dat, doordat meer mensen afhankelijk zijn van het internet, er meer problemen ontstaan. Dit kan diverse oorzaken hebben. Zo werken veel mensen via een Wifi-verbinding, terwijl het internet via een kabel een stuk stabieler is. Bovendien helpt het niet wanneer veel apparaten aangesloten zijn op hetzelfde netwerk in huis. De verbinding wordt dan namelijk met meerdere apparaten gedeeld, waardoor de snelheid afneemt.

Daarnaast speelt ook het internetabonnement zelf een rol. Heb je het goedkoopste abonnement? Dan kom je sowieso niet boven een bepaalde snelheid (50 megabit per seconde) uit. En werk je via de Wifi maar zit je niet in de buurt van de router? Dan is het internet ook erg langzaam. Een versterker kan uitkomst bieden.

Toename van mobiel dataverbruik

Ook ons mobiele dataverbruik is sinds de coronacrisis gestegen. Volgens onderzoek van Autoriteit Consument & Markt verbruiken we bijna een derde meer dan voorheen. Daarnaast zijn we ook vaker en langer gaan bellen. De vraag naar belminuten is nu zo’n 10 procent groter dan voor de lockdown.

Dat we meer mobiele data zijn gaan verbruiken klinkt misschien niet logisch; we zijn namelijk meer thuis en kunnen dus meer van de Wifi-verbinding gebruikmaken. Dit heeft alles te maken met de trage internetverbinding. Doordat de verbinding binnenshuis vaak langzamer is, kiezen veel mensen ervoor om toch hun mobiele data aan te zetten.

Nieuwe bundel

Het is goed mogelijk dat je door het extra datagebruik toe bent aan een nieuwe internetbundel. Vaak loont het om over te stappen van provider, omdat providers regelmatig voordelen en kortingen bieden aan nieuwe klanten. Twijfel je of een overstap voor jou voordelig is? Of wil je bij dezelfde provider blijven, maar ben je wel benieuwd naar de andere abonnementen? Vergelijk dan hier je internetkosten en telefoniekosten, of kijk hier om je mobiele sim-only bundel te vergelijken.