Energienota
Elke maand betaal je een bedrag aan je energieleverancier. Officieel wordt dit bedrag het termijnbedrag genoemd (voorheen bekend als voorschotnota); het is namelijk een maandelijks voorschot op de uiteindelijke jaarafrekening. Dit bedrag kunnen of willen veel mensen niet in één keer betalen en daarom worden de kosten gespreid over 12 maanden. Hierdoor wordt het makkelijker om de energienota te voldoen. Na een jaar bekijkt de energieleverancier wat je daadwerkelijke verbruikskosten zijn. Deze gegevens vind je terug op de jaarnota.
De jaarnota bestaat uit de onderstaande onderdelen:
De betaalde termijnbedragen worden vervolgens verrekend met de daadwerkelijke kosten. Als je te veel hebt betaald, dan krijg je geld terug. Als je te veel hebt verbruikt, dan moet je bijbetalen.
Termijnbedrag energie verhogen of verlagen
Je kunt je termijnbedrag laten aanpassen, als je verwacht dat je energieverbruik omlaag of juist omhoog gaat. Ons advies is om terughoudend te zijn met het verlagen van je termijnbedrag. Geld terugkrijgen is tenslotte fijner dan bijbetalen! Om je maandbedrag te verhogen of te verlagen, kun je contact opnemen met je energieleverancier.
De hoogte van het termijnbedrag hangt af van je persoonlijke situatie. Daarom leggen wij je per situatie uit hoe je energieleverancier het termijnbedrag berekent:
1. Bij mijn huidige leverancier.
2. Bij een overstap naar een andere leverancier.
3. Bij een verhuizing.
4. Bij een verhuizing naar een nieuwbouwwoning.
Bekijk hier een voorbeeld van een termijnbedrag. Als je op deze link klikt, zie je een maandelijks termijnbedrag én de daadwerkelijke energiekosten. Het termijnbedrag is iedere maand hetzelfde, maar de werkelijke verbruikskosten variëren. Deze zijn in de winter hoger dan in de zomer.
Overstappen van energieleverancier
Als je overstapt van energieleverancier of als je verhuist, dan ontvang je van je leverancier de eindnota. Op de eindnota staan de volgende zaken:
- Hoeveel je maandelijks hebt betaald aan termijnbedragen;
- Je daadwerkelijke verbruik;
- Eventuele opzegvergoeding.
Bijbetalen of geld terug krijgen op de energienota
Het verschil tussen de betaalde termijnbedragen en de daadwerkelijke verbruikskosten, worden op de eindnota weergegeven. Als je meer hebt betaald dan dat je hebt verbruikt, krijg je geld terug. Heb je meer verbruikt dan betaald, dan moet je het verschil bijbetalen. Of je moet bijbetalen, hangt af van een aantal factoren:
- Wanneer je voorgaande contract is ingegaan;
- Wanneer je de jaarnota hebt ontvangen;
- Wanneer je overstapt.
Stel: je hebt in oktober de laatste jaarnota ontvangen. Na de koude wintermaanden, in april, stap je over naar een andere energieleverancier. De kans dat je moet bijbetalen is nu groter dan wanneer je in oktober overstapt. Is het contract van je vorige leverancier bijvoorbeeld in september ingegaan en je stapt het jaar erna rond september weer over, dan is de kans dat je moet bijbetalen kleiner. Wees hiervan bewust op het moment dat je overstapt! Je betaalt echter nooit méér dan wat je hebt verbruikt. Kijk hier voor voorbeelden van bijbetalen en geld terugkrijgen.
Oneens met de eindnota
Als je het niet eens bent met de eindafrekening, dan kun je het beste eerst contact opnemen met de energieleverancier, om te kijken of je er samen kunt uitkomen. Lukt dit echter niet, dan kun je het geschil voorleggen aan de Geschillencommissie Energie en Water. Kijk op de website van Consuwijzer hoe dit precies werkt.
Meer interessante pagina's: Start de energievergelijking nu - Hulp bij de zoektocht naar een nieuwe energieleverancier - Energie: hoe kunt u er gebruik van maken en er toch minder voor betalen? - De energiefabels op een rij
Ga terug naar de energie homepage
Ga terug naar de Consumind homepage