Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.
Sluit

Consumenten krijgen te weinig vergoeding voor teruggeleverde stroom uit zonnepanelen

stroom terugleveren

Consumenten met zonnepanelen wekken soms meer stroom op dan dat ze gebruiken. Het overschot aan stroom wordt teruggeleverd aan de energiemaatschappij, waarvoor zij een vergoeding krijgen. Nu blijkt dat mensen met zonnepanelen vaak te weinig geld uitgekeerd krijgen voor de stroom die ze terugleveren aan het net. De gestegen stroomtarieven zijn in vele gevallen niet verwerkt in de terugleveringsvergoeding van energiemaatschappijen.

Hoe hoog is de vergoeding?

Minimaal 70 procent van het kale leveringstarief was tot 2014 de minimale vergoeding. Op dit moment is er geen vastgelegd percentage aangezien we in afwachting zijn van de nieuwe Energiewet.

Onderzoek Consumentenbond

De Consumentenbond heeft een onderzoek gedaan naar de terugleveringsvergoeding van dertig energiemaatschappijen. Hierbij vergeleken zij het leveringstarief voor stroom met de terugleveringsvergoeding voor overgebleven energie van zonnepanelen. Volgens het onderzoek haalt bijna 50 procent van alle energiemaatschappijen niet de eerder vastgelegde 70 procent. Er zijn zelfs aanbieders die minder dan 15 procent van de stroomprijs terugleveren.

Van de onderzochte energiemaatschapijen geven EnergyZero en DGB Energie de laagste vergoeding van slechts 7 procent van het leveringstarief. Essent als grote energieleveranciers biedt slechts een vergoeding van 11 procent aan. “Volstrekt oneerlijk” vindt de Consumentenbond.

Vind de juiste energieleverancier

Het loont enorm om te kijken hoeveel een energieleverancier vergoed voor teruggeleverde stroom. Bij een overschot van 1000 kWh scheelt dat bijna 600 euro op jaarbasis. Heb je zonnepanelen? Kijk dus niet alleen naar het leveringstarief van een energiemaatschappij, maar ook naar de vergoeding die ze uitkeren!