Overstappen? Check einddatum lopend contract!


Overweeg je over te stappen naar een andere energieleverancier? Dan is het verstandig zelf de einddatum van je huidige energiecontract te checken. Sinds kort moet je die zelf opgeven en mogen energieleveranciers deze en andere (persoonlijke) gegevens niet meer, zoals voorheen, ophalen uit het Contract Einde Register (CER).


De einddatum check je om een eventuele overstapboete te voorkomen. Deze boete, die een energieleverancier in rekening kan brengen vanwege contractbreuk van de consument, kan oplopen tot 250 euro. Tot voor kort werd een nieuw aanbod van een nieuwe energieleverancier gebaseerd op de juiste gegevens, zoals einddatum huidige contract, die staan in het CER. Ook werd er in een nieuw aanbod aangegeven of er een opzegvergoeding in rekening gebracht zou worden. Sinds enkele weken is dat niet meer mogelijk en dient de consument zelf de einddatum te checken. Een nieuw contract zou dan een dag na de einddatum van het huidige contract in kunnen gaan.

Uitspraak

Deze wijziging komt door een uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb). In de praktijk blijkt dat veel consumenten niet weten of zij voor een bepaalde of onbepaalde tijd een contract met hun energieleverancier zijn aangegaan. Wanneer ze voor een bepaalde tijd een contract hebben, weten ze vaak niet tot wanneer dit contract loopt. 

Einddatum vinden

Momenteel wordt er door netbeheerders en energieleveranciers gewerkt aan een oplossing. Tot die tijd dien je dus zelf je einddatum in te vullen bij een overstap. Deze datum is te vinden in je welkomstmail van je huidige leverancier of in je online klantportaal. Bellen naar je huidige leverancier kan natuurlijk ook altijd.