Recordaantal overstappers voor energie


Nederlanders stappen massaal over van energieleverancier door de stijgende energiekosten. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) bevestigd dat er vorig jaar een recordaantal Nederlanders zijn overgestapt naar een andere leverancier. De stijging is maar liefst 7,7% in vergelijking met een jaar eerder.
 
Bijna één op de vijf huishoudens – bijna 1,6 miljoen van de 8 miljoen huishoudens – is tussen april 2018 en april 2019 overgestapt van energieleverancier met behulp van een onafhankelijke energievergelijker. Dat is een record: nog nooit stapten zoveel consumenten in één jaar over. Als consumenten eenmaal zijn overgestapt, blijven ze dat ook steeds vaker doen. Dat blijkt uit de Energiemonitor 2019 die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft gepubliceerd.

Redenen om over te stappen

De prijs blijft voor consumenten de belangrijkste reden om over te stappen (71%). Daarna zijn een (welkomst)cadeau en de levering van groene stroom de belangrijkste redenen. Van de overstappers geeft 87% aan tevreden of zeer tevreden te zijn met de verwerking van de overstap naar de nieuwe energieleverancier.

Overstappen levert geld op

Door over te stappen kunnen huishoudens honderden euro’s besparen. De meeste mensen weten inmiddels wel dat ze hier voordeel mee kunnen behalen. Maar één op de vier mensen is nog nooit overgestapt, blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt.
Overstappen van energieleverancier is een fluitje van een cent. Er zijn verschillende vergelijkingssites, waarna je meteen door kunt klikken naar de beste aanbieder. Veranderen van energieleverancier is heel makkelijk en je kunt er veel mee besparen. Toch schrikken nog veel mensen ervoor terug omdat ze het ingewikkeld vinden.
 
ACM-bestuurslid Cateautje Hijmans van den Bergh: “Steeds meer mensen stappen over. En overstappers blijven overstappen. Daarmee dwingen ze energiebedrijven om te concurreren. Dat leidt tot betere dienstverlening en concurrerende prijzen. Sommige Nederlandse consumenten kunnen 500 euro per jaar besparen op hun energierekening.”

Beter geïnformeerd

Consumenten ervaren dat zij meer dan voorgaande jaren geïnformeerd zijn over wijzigingen in energieprijzen. Zij letten hier ook steeds beter op. Energieleveranciers moeten consumenten tijdig, van te voren en persoonlijk informeren over prijswijzigingen, zodat consumenten deze informatie kunnen gebruiken om over te stappen.