Klantenservice van energieleveranciers wordt overspoeld met meterstanden voor prijsplafond
Mensen zonder slimme meter moesten per 1 januari hun meterstanden doorgeven aan energieleveranciers. Hiermee kan namelijk een inschatting gemaakt worden welk energieverbruik onder het prijsplafond valt. Bijna een miljoen klanten hebben nu al hun meterstanden doorgegeven, maar daar zijn ook nog veel vragen over.
Drukte van het nieuwe jaar
Het is vaak druk bij de callcenters van energieleveranciers in de eerste weken van het nieuwe jaar en daar komt nu ook nog het prijsplafond voor energie bij. Veel mensen hebben hier vragen over en willen weten welke situatie voor hen van toepassing is. Daarnaast blijkt dat mensen veel bellen om hun meterstanden door te geven in plaats van dat ze dit online doen.
Lange wachttijden
De wachttijden bij de drie grote energieleveranciers; Essent, Eneco en Vattenfall liepen hoog op. Sommigen moesten wel een uur wachten. Aan het einde van de middag liep dat terug naar ongeveer twintig minuten. Ook sommige apps begaven het door de drukte. Bij Eneco waren er vijf keer zoveel bezoekers dan normaal. De energiemaatschappijen verwachten dat de piek van de drukte achter de rug is.